בית | טיולים | טיולי אתגר – רכבי שטח ואופניים | גיתית- סרטבה- אנדרטת הבקעה

גיתית- סרטבה- אנדרטת הבקעה

אורך המסלול 17 ק"מ.
נקודת המוצא קידוח "גיתית 1" (יש שילוט ) (כביש 508).
נקודת הסיום אנדרטת הבקעה (כביש 90).
משך המסלול כארבע שעות.
עונה מומלצת החודשים ינואר עד אפריל

כתב: נתי צמרת – רשות הטבע והגנים

תיאור מסלול:

בצומת גיתית (במחסום הצה"לי) הבאים מכביש 5 פונים שמאלה, והבאים ממעלה אפרים נוסעים ישר. חולפים על פני היישוב גתית ויורדים במורד הכביש לבקעה קטנה שבה שטחים מעובדים, הנקראת בפי התושבים "אמבטיה" על שום צורתה (יש הרואים בבקעה זו צורה של עוגב קצוב בשם גיתית, ומכאן שם היישוב).

בתחילתה של הבקעה בצדו הימני של הכביש נבחין בקידוח של "מקורות" (שילוט גיתית 1). שם פונים מזרחה (ימינה), ונוסעים לכיוון הקידוח בדרך סלולה המתחברת לדרך עפר המסומנת בצבע שחור
(5420). ממשיכים לאורך הסימון השחור עד אום חלל (מסומן במפה). בנקודה זו מתחבר לשביל השחור מכיוון דרום-מזרח שביל בצבע ירוק שאליו נפנה.

אולם לפני שנפנה לשביל הירוק מומלץ לעצור מעט ולהעיף מבט מערבה ומעט צפונה. הרי שומרון המערביים ניבטים אלינו בסלעי הגיר הקשים העוטפים אותם. מדרום-מערב ניתן לראות את מעלה אפרים, היישוב העירוני-קהילתי של בקעת הירדן. ממערב מבחינים ביישוב גיתית ומצפון-מערב מציצה אלינו מכורה.

ממשיכים בשביל הירוק בדרך לראס אל-חפירה (רום 325 מ'). בדרך נבחין במכלול של דייקים (חומות קטנות) ומצדיות דרך (תלי אבנים), המציינים את ההתיישבות במקום בתקופת בית שני. נכנסים לתוך המכלול המלכותי של הסרטבה ומיד לאחר ראס אל-חפירה נתקלים בסימון אדום (לא להיבהל!). ממשיכים בשביל האדום, שמוביל אותנו למרגלות הסרטבה (5520).

מנקודת החיבור של השביל השחור עם האדום אנחנו נעים מזרחה ולפנינו נפרסת הבקעה במלוא הדרה. מולנו הרי מואב ולמרגלותיהם זורם הירדן בפיתוליו הנפלאים, ויישובי דרום הבקעה ומרכזה נגלים לפנינו מפצאל ועד נערן בואכה הכפר עוג'ה. הדרך משנה צבע וצורה מאזור סלעי קשה לאדמה פריכה ולבנה (סלע קירטון). נקודת החיבור בין השביל השחור לשביל האדום מצויה בראס קניטרה (רום 319 מ'), מכאן גולשים מעט בדרך ועוברים שקע קצר ותלול - זהו המקום שבו עוברת מערכת המים הקדומה לסרטבה (מעין סיפון או תעלה חסומה ליצירת לחץ מים במטרה לעלותם מעלה לכיוון ההר).

מגיעים למרגלות הסרטבה מצדו המערבי. מומלץ להחנות את הרכבים ולעלות ברגל לראש ההר. הנוף מקסים ושובה לב. זהו המקום לעשות אתנחתה. הסרטבה מזדקר לגובה של 377 מ' מעל פני הים (ולמעשה כ – 650 מ' מעל בקעת הירדן). הר מרכזי זה בבקעת הירדן שימש כמבצר חשמונאי, ובשל גובהו נבחר להיות אחד האתרים שבהם היו מדליקים משואות בתקופת המשנה והתלמוד, לבשר על ראש חודש וירחי כלה.

לאחר מכן יורדים בהמשך השביל האדום המוליך אותנו לכיוון היישוב יפית בצמוד לצדו הצפוני (צמוד לגדר), ומשם לכביש 90 שעליו ניסע עד לאנדרטת הבקעה הנראית למרחוק בפסל המזדקר (דמוי רובה קלצ'ניקוב – מעשה ידיו של הפסל יגאל תומרקין).

הערות:
  1. המסלול עובר בשטח אש פעיל, לכן יש לתאם הטיול (מתא"ם פקמ"ז 02-5305511).
  2. המסלול עובר בשמורת טבע ועל כן יש לנהוג על פי הנהלים ולא לסטות ממסלולים מסומנים.
  3. סביר להניח כי בקטעים מסוימים יחולו שיבושים בדרך הנסיעה (בשל סחף), יש לנהוג בזהירות ולהיזהר משיפועי צד.