רשות הטבע והגנים

שמורת הטבע נחל ייט"ב מוכרת גם בשמה הערבי- ואדי אל-עוג'א. האזור מאופיין בנוף מדברי אותו חוצה נחל איתן, במצוקים ובמערות, כמו גם בשרידים ארכיאולוגיים מרשימים, בעיקר מימי בית שני.
בתוככי השמורה, ניזון ממימי נחל ייט"ב, נובע מעיין גדול- עין עוג'א. שאפשר את קיומם והתפתחותם של יישובי בקעת הירדן הקדומים. לאורך נחל ייטב המהווה קו גבול בין שבטי אפרים ובנימין בתקופת ההתנחלות והשופטים התקיימו יישובים חשובים כדוגמת חורבת עוג'א אל פוקהא המזוהה עם נערתה (נערן) המקראית. בתקופות מאוחרות יותר למרות היותו אזור ממועט במשקעים בנה המלך הורדוס מפעלי מים מפוארים ומרשימים אשר הוליכו מים מהמעיין במורד הגבעות ושימשו לחקלאות ענפה שהתאפיינה בגידול תמרים וצמח האפרסמון (הקומיפורה) בבקעת יריחו. בביקורכם בשמורה תוכלו לראות את האמה ההרודיאנית שנשתמרה היטב. גם בימינו האמה המודרנית מובילה מים לכפר עוג'א ולחקלאות המקומית.
חשיבותה האקולוגית של השמורה רבה. נחל ייט"ב, אורכו 24 ק"מ, מהווה מקום משכנם של מיני חי וצומח רבים התלויים בהמצאותם של מים לשם קיומם. כמו-כן, חשיבות רבה ישנה למצוקי השמורה המשמשים כאתרי קינונם של מספר מיני עופות נדירים.

חשוב לציין כי מגלשת העוג'א אינה נמצאת בתחומי השמורה.

שמחים להזמינכם לפגוש את המדריכים שלנו בתחנת המידע בשמורת הטבע נחל ייט"ב. תחנת המידע תפעל בין התאריכים 11/10-13/10, בשעות 10:00-16:00.
ללא תשלום