דיר חג'לה ואנדרטת הבקעה

תיאור הפעילות

הגבול הדרומי של אזור בקעת הירדן תחום על ידי העיר יריחו – עיר התמרים, אחת הערים העתיקות בעולם (האלף העשירי לפני הספירה). ניסע מירושלים מזרחה בכביש 1, נפנה לכביש הבקעה (90) שנקרא גם דרך גנדי צפונה ונמשיך בכביש עוקף יריחו. נפנה מזרחה (ימינה) בעקבות השילוט למנזר דיר חג'לה, הניכר למרחוק במגדל הפעמונים שלו ובחומה הסובבת אותו.

ניכנס לחצר המנזר ונבחין סביבנו בפינת חי מרשימה, בסוכות ובפינות מוצלות עטורות בצמחייה ירוקה שופעת וכן במקומות ישיבה למכביר. בכניסה למנזר מבואה יפהפייה, משופעת בצמחים ובנרות דונג מיוחדים המיוצרים במקום, ואפופה בריחות קטורת (הכניסה בתשלום). את פנינו יקבלו במאור פנים אנשי המקום, והם ינחו אותנו במהלך הסיור. המנזר הוקם כבר במאה הרביעית לספירה בידי הנזיר גרסימוס הקדוש, שתרגם את המקרא ללטינית. מאז נהרס המנזר פעמים אחדות, ושוקם לאחרונה בסוף המאה התשע–עשרה. עדויות ארכיאולוגיות רבות, כמו פסיפסים, שרידי קירות ופרסקאות, משולבים במבנה עצמו. קירותיו עטורים בתמונות ובתמשיחי קיר – תרומתן של מדינות ושל אמנים שונים מרחבי העולם. במקום שוכנת גם אכסניה לעולי רגל הפוקדים את המקום.

נמשיך בנסיעה צפונה לעבר מרכז הבקעה ונבקר באנדרטת לוחמי הבקעה, שהוקמה לזכר חללי צה"ל שנפלו בבקעה. באנדרטה הוצב שלט לזכרו של רחבעם זאבי (גנדי) ז”ל שהיה אלוף פיקוד המרכז הראשון אשר יחד עם פעילותו הצבאית עסק גם בבנייה ופיתוח החלק האזרחי של הבקעה. כמו כן, הוצבו ברחבה, שני לוחות אבן המנציחים את זכרם של תושבי הבקעה שנהרגו במלחמה ובפעולות טרור ובתאונות דרכים. נפנה מערבה (שמאלה) על פי השילוט ונעפיל אל ראש הגבעה.

מכאן נשקף נוף יפהפה של הרי גלעד והרי מואב ממזרח, ושל הרי שומרון המשתפלים ממערב. בכביש המוביל אל ראשה מוצבים שלטים ועליהם שמות כל יישובי הבקעה, שנת הקמתם ומקור שמם. האנדרטה, פרי יוזמתו של רחבעם זאבי (אלוף במיל') ומעשה ידי הפסל יגאל תומרקין, מורכבת מחלקי נשק ורכב קרבי שרותכו ועוצבו לתותח ענק. רחבעם זאבי אמר: "לא רצינו אנדרטה דוממת. התכוונו ליצור סביבה מקום חי, שבני אדם יבואו אליו לא רק בימי זיכרון". ברוח דבריו אלה ניטעה כאן חורשה גדולה, ובה מתקני משחק לילדים ופינות מרגוע נעימות. לאחר שנפוש מעט, נצא לסיור מעגלי, קל ויפה, בוואדי העובר למרגלות האנדרטה – ואדי אחמר.

הוואדי המגיע מצפון מתחתר בשכבות של חוואר לבן ורך ויוצר בתרונות יפים להפליא. שמו "אחמר" (מערבית: אדום) ניתן לו על שום הסחף הרב המגיע מהרי השומרון ונאסף בערוצו. נלך לאורך הנחל, בין ערוציו המתמלאים בימי החורף במים ובשלל פריחות מרהיבות. במהרה נגיע אל גבעה נישאה הנקראת "מצוקון הזאב". נקיף את הגבעה מצפון וניכנס לקניון צר ומרשים, יחיד במינו באזור, ונחזור אל ואדי אחמר. מכאן נשוב, באותה הדרך, לחורשת האנדרטה, אל סיום מסלולנו.