תלכיד פיראן

משך המסלול: 2-3 שעות

אורך המסלול: 4 ק"מ, מעגלי

משך הטיול: 2-3 שעות

מים: יש להצטייד ב- 4 ליטר מים לאדם.

בטחון ועזרה רפואית:מוקד בקעת הירדן 02-9940218

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב.

מפות:  מפת טיולים וסימון שבילים מספר 6-5: בקעת הירדן ומזרח השומרון, בהוצאת החברה להגנת הטבע.

ואדי פיראן ונחל תלכיד נמצאים בשטח שמורת טבע "אום זוקא". אין לרדת מהשבילים המסומנים ואין לפגוע בחי ובצומח.

המסלול עובר בשטח אש צה"לי ומחייב אישור ותיאום דרך "חדר מצב" או "מוקד טבע"

פרטים נוספים ניתן לקבל בבית ספר שדה עפרה: 02-9975516

המסלול אתגרי ומיועד למטיבי לכת בלבד

מומלץ לטייל בליווי נשק!

תחילת מסלול:

מירושלים ומדרום– מגיעים לצומת בית הערבה בה נפגשים כביש מס 1 היורד מירושלים לים המלח, וכביש 90 המגיע מאילת ועין גדי. בצומת נוסעים צפונה על כביש 90 לכיוון צומת פצאל. בצומת ממשיכים ישר, חולפים על פני מפגש הבקעה, הישוב יפית,  מועצה אזורית בקעת הירדן, משואה וארגמ"ן. מהישוב ארגמ"ן ממשיכים עוד 13 ק"מ. עוברים את השלט שמצביע שמאלה לנחל פיראן ולאחר 500 מ פונים שמאלה לחניון נחל תלכיד.

מהמרכז– נוסעים על כביש 5 (חוצה שומרון) לכיוון אריאל. בכיכר של אריאל ממשיכים ישר לכיוון צומת תפוח. בכיכר של צומת תפוח ממשיכים גם כן ישר לכיוון בקעת הירדן. חולפים על פני הישוב מגדלים ומגיעים לצומת T. בצומת פונים שמאלה לכיוון בקעת הירדן וממשיכים לרדת עד שמגיעים למחסום צה"לי בצומת T. בצומת פונים ימינה (כביש 505) ויורדים לבקעת הירדן. חולפים על פני הישובים מעלה אפרים ופצאל עד שמתחברים לכביש 90 בצומת פצאל. בצומת פונים שמאלה ומתחברים לכביש 90 צפונה. מכאן הנסיעה כמו לבאים מירושלים ומדרום.

מצפון– נוסעים על כביש 90 דרומה. עוברים את הישובים מחולה, שדמות מחולה, וברוש הבקעה. לאחר 4 ק"מ יש פניה ימינה לחניון נחל תלכיד.

תיאור המסלול

מחניון תלכיד נפסע דרומה בשביל רחב המקביל לכביש ומסומן בסימון שבילים כחול, שמתחלף לאחר 80 מ לסימון אדום, לכיוון נחל פיראן. לפירוש השם פיראן שני הסברים: האחד- בתרגום מערבית "נחל העכברים", אולי כתוצאה ממראה הכוכים והמערות שבערוץ הנחל. הפירוש השני- מהמילה "פורון" שתרגומו מערבית "תנור". ייתכן שהרועים המגיעים לכאן מגב ההר הקריר יחסית נתנו לו את השם כיוון שפגשו בחום הרב העולה מן הבקעה דרך הואדי.

למטייל המזדמן לנחל פיראן בעונת האביב צפויה חוויה מרשימה. הואדי מצטיין בפריחת הגיאופיטים שבו. בחודש דצמבר- פורחים במדרונותיו אלפי נרקיסים ורקפות, בחודש פברואר- הצבעונים, ובחודש מרץ- פורחים אירוס הגלבוע והאירוס השחום. לסיום חגיגת הצבעים, המראות והריחות- בחודש אפריל פורחים מרבדי התורמוס.

לאחר 500 מ נתחבר לערוצו של נחל פיראן ונעלה בו 700 מ עד שניפגש בגיא מימין ובו שביל שסימונו ירוק. העליה בנחל כרוכה בטיפוס בין מפולות של בולדרים (סלעים גדולים) ובמקומות מסויימים אף בעזרת יתדות. נפנה ימינה אל הגיא המסומן בירוק המעלה אותנו אל האוכף בין נחל פיראן הדרומי ובין נחל תלכיד (ואדי עוקוד עידה) מצפון. מהאוכף ישנו פיצול שבילים בין השביל הירוק ובין שביל שקוף (לבן- שקוף- לבן) המאפשר לעלות לנקודת תצפית בראש הסלעים מימין ולצפות על מרחבי הבקעה ואל אפיק נהר הירדן.

מהתצפית נחזור אל הסימון הירוק ונתחבר אל ערוצו של נחל תלכיד המסומן בסימון שבילים כחול. השם תלכיד ניתן לנחל בשל התלכידים- סלעי קונגלומרט- שנמצאים ברכס אום זוקא בחלקו העליון של הנחל. הקונגלומרט הוא סלע משקע הנוצר משברי אבני נחל עגולים שהתחברו יחדיו. כלומר, סלע הקונגלומרט נוצר משברי סלעים קודמים שעברו את כל ארבעת השלבים העיקריים ביצירת סלע משקע: בליה, הסעה, השקעה ומילוט.

נרד בזהירות בין מפליו עד שנגיע אל מחלף טבעי! בראש מפל גבוהה נראה שהשביל נעלם… אך אם נתבונן היטב נבחין שהשביל יורד בצורה ספירלית אל מתחת למפולת הסלעים דרך פתח צר. משם ניתן לרדת את המפל הגבוה בעזרת יתדות. לאחר הגשמים ישנו גב מים בתחתית המפל אך לרוב הוא עכור. לאחר מספר דקות עולה השביל לגדתו הדרומית של הנחל, בנקודה זו עוקף השביל את מפלו הגדול של נחל תלכיד. נרד בירידה משופעת לאורך הגדה הדרומית של נחל תלכיד עד לשלט של רשות שמורות הטבע המצביע לכיוון נחל תלכיד. מכאן ישנו שביל היורד לערוץ הנחל ומדלג לגדה הצפונית עד לחניון תלכיד.