קובת א – נג'מה

תיאור הפעילות

אורך המסלול: 7.5 ק"מ ואדי עוג'ה כולל קובת א-נג'מה, 4.5 ק"מ ואדי עוג'ה בלבד.

משך הטיול:

מים: עין עוג'ה ואמת המים היוצאת ממנה. יש להצטייד ב- 3 ליטר מים לאדם. בקיץ- 5 ליטר לאדם.

בטחון ועזרה רפואית: בית חולים הדסה הר הצופים:02-6777111,

משטרת בנימין- 02-9706400,

מוקד בקעת הירדן 02-9940218

מוקד בנימין- 02-9974106

נא לשים לב לכך,

מפות:  1:50,000 מפת טיולים וסימון שבילים- בקעת הירדן ומזרח השומרון (5-6), הוצאת החברה להגנת הטבע.

פרטים נוספים ניתן לקבל בבית ספר שדה עפרה: 02-9975516

המסלול מיועד למטיבי לכת בלבד

מומלץ לטייל בליווי נשק!

למסלול יש צורך ב- 2 רכבים.

תחילת מסלול: מירושלים- נוסעים מצומת הגבעה הצרפתית בירושלים לכיוון שכונת פסגת זאב. בפניה השנייה פונים ימינה לכיוון ישובי בנימין, ויורדים ישר כל הזמן עד שמגיעים למחסום חיזמא. מיד לאחר המחסום לוקחים בכיכר שמאלה ונוסעים 5 ד' עד לכיכר אדם, בכיכר לוקחים את הפניה השניה ימינה השנייה לכיוון בית אל וצומת תפוח (כביש 60). נוסעים ישר וחולפים על פני אזור התעשיה שער בנימין, והפניה לישובים פסגות וכוכב יעקב. 700 מטר אחר כך מגיעים לצומת ופונים ימינה לכיוון הישובים מעלה מכמש, כוכב השחר ורימונים (כביש 458). לאחר 3 ק"מ חולפים על פני הפניה לישוב מעלה מכמש. ממשיכים ועוברים את הפניה לישוב רימונים עד הפניה לישוב כוכב השחר, פונים ימינה לישוב. נכנסים בשער הישוב ולאחר 400 מ' יש פניה ימינה לשביל בסימון שבילים כחול. פונים ימינה ומתחילים לעלות. ע"י שלט המורה לכיוון מעלה רחבעם יש פיצול שבילים, שביל כחול עם שביל ירוק העולה לכיוון קובת א'-נג'מה. כאן מתחיל המסלול. אוטובוס הרוצה להסתובב, ממשיך עוד 50 מ' ומסתובב בפניה לכיוון שכונת מעלה שלמה.

מהמרכז- נוסעים על כביש 5 (חוצה שומרון) לכיוון אריאל. בכיכר של אריאל ממשיכים ישר לכיוון צומת תפוח. בכיכר של צומת תפוח ממשיכים גם כן ישר לכיוון בקעת הירדן. חולפים על פני הישוב מגדלים ומגיעים לצומת T הנקראת "צומת מגדלים". בצומת פונים ימינה לכיוון כוכב השחר ומעלה מכמש. ממשיכים עוד 7 דקות בנסיעה עד שמגיעים לפניה לישוב כוכב השחר, פונים ימינה לישוב. נכנסים בשער הישוב וממשיך כמו הבאים מירושלים.

הגעה לסוף המסלול (הקפצת רכבים): אפשרות א': חוזרים חזרה עד לצומת הפניה לכוכב השחר ופונים ימינה חזרה לצומת מגדלים. חולפים על הפניה לכיוון ת"א וממשיכים לרדת עד שמגיעים למחסום צה"לי בצומת T. בצומת פונים ימינה (כביש 505) ויורדים לבקעת הירדן. חולפים על פני הישובים מעלה אפרים ופצאל עד שמתחברים לכביש 90 בצומת פצאל. בצומת פונים ימינה ונוסעים על כביש 90 דרומה. עוברים את ישובי הבקעה תומר, גלגל, נתיב הגדוד ונירן. 3 ק"מ אחרי נירן פונים ימינה לכיוון הישוב יי"טב. הכביש עובר בכפר עוג'ה, חולף על פני הכניסה לישוב ייט"ב עד שמגיעים לצומת T קטנה. פונים ימינה בצומת ולאחר 500 מ' מגיעים למגלשה, אפשר להחנות כאן. אם נכנסים עוד פנימה מגיעים לחניון ובריכות נוספות על הנחל.

אפשרות ב': יוצאים מכוכב השחר ופונים שמאלה. עוברים את הישוב רימונים ולאחר 2 ק"מ מגיעים למחסום של צה"ל בצומת פלוס. במחסום פונים שמאלה לכיוון יריחו ומתפתלים בכביש מדהים הנקרא "טריק אבו ג'ורג'" (כביש 449). לאחר 10 ק"מ מגיעים לפניה שמאלה לכיוון הישוב ייט"ב, פונים וממשיכים עד לצומת T. בצומת פונים שמאלה ומגיעים לצומת T נוספת. פונים ימינה בצומת ולאחר 500 מ' מגיעים למגלשה, אפשר להחנות כאן. אם נכנסים עוד פנימה מגיעים לחניון ובריכות נוספות על הנחל.

תיאור המסלול

מהצומת בה ירדנו מהרכבים, נתחיל בטיפוס תלול אל פסגת קובת א-נג'מה. על שביל 4X4 המסומן בסימון שבילים ירוק. בדרך נחלוף ע"י 2 מערות ובסוף נגיע לח' א-נג'מה. מבנה זה הינו קברה של שיי'ח סת א-זהרה- "זקנת השחר". תושבי הכפרים הסמוכים סבורים כוחה רב בריפוי של ילדיהם ונשיהם. מקברה השביל הירוק מתנתק משביל הג'יפים ומטפס אל פסגת ההר, נעלה בו עד שנגיע למצפה עגול בראש ההר.

קובת א-נג'מה פירושה בעברית "כיפת השחר" וזאת כיוון שממנה נצפית הזריחה. על שמה נקרא הישוב הסמוך "כוכב השחר". מפסגת ההר ניתן לערוך תצפית של 360 מעלות. ממזרח נראים הרי מואב, מתחתינו נפרסת בקעת יריחו וממשיכה דרומה עד לים המלח, מדרום אנו צופים על הנוף המתחלף בין ספר המדבר למדבר יהודה. מדרום מערב ניתן לראות את ירושלים ושכונותיה המזרחיות. וממערב את רכס בעל חצור ושדרת ההר המרכזית. מצפון אנו רואים את נפילת רכסי השומרון מזרחה לעבר הבקעה ואת פסגת קרן הסרטבה.

סרטבה נזכרת לנו במסכת ראש השנה כתחנה בה היו משיאים משואות בדרך להודיע לכל הגולה על קידוש החודש:

"מאין היו משיאים משואות? מהר המשחה לסרטבה, ומסרטבה לגרופינא, ומגרופינה לחוורן, ומחוורן לבית בילתין, ומבית בלתין לא זזו משם אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שרואה כל הגולה לפניו כמדורת אש" (ר"ה, פרק ב', ג').

בסרטבה היו מקבלים את מסר קידוש החודש ע"י משואות שהושאו בהר המשחה בירושלים ומשם העביר את המסר הלאה לכיוון הגולה. אך אפילו בעל עיניים טובות לא יצליח לראות את הר המשחה מכאן! נראה שהיו תחנות ממסר בהרים גבוהים בדרך כמו שאומרת הגמרא "ביני לביני הוו קימי"-בינהם ובינהם היו קיימות. יתכן ובין סרטבה להר המשחה קישרה תחנת ממסר כאן, בקובת א'נג'מה. כיוון שזהו מקום בולט ואחד המקומות הבודדים מהם ניתן לראות את הר המשחה ואת הסרטבה. קידוש החודש ע"י משואות הופסק לאחר שהכותים (השומרונים) היו מטעים ומדליקים משואות על פי חישוביהם. כאשר רואים את רכסי השומרון המרוחקים רק חצי יום הליכה משכם, מושבם של השומרונים, ניתן להבין כמה קל היה לכותים לקלקל את קידוש החודש.

מפסגת ההר מתחלף הסימון הירוק בסימון שבילים כחול. נרד מפסגת ההר דרומה עד שנגיע לצומת שבילים. בצומת נפנה שמאלה ורד מהרכס תוך כדי שאנו מקיפים אותו מדרום וממערב, עד שנשוב אל הנקודה בה התחלנו את היום. נרד עם הכביש חזרה עד לכביש הגישה של הישוב, נפנה ימינה ולאחר 50 מ' פניה נוספת ימינה אל עליה קטנה המסומנת בסימון שבילים אדום לכיוון ואדי עוג'ה, לאחר 900 מ' נגיע למפגש שבילים, נפנה שמאלה בשביל עפר המסומן בסימון שחור ולאחר 200 מ' נרד מהשביל ונפנה ימינה עם הסימון השחור לשביל הולכי רגל. השביל אינו ברור ויש לשים לב היטב לסימונים. למי שמעוניין, ניתן לעלות לתצפית בסככה בהמשך שביל העפר.

השביל והסימון השחור עוברים לאורך שדה בור ולקראת סופו חוצים אותו לכיוון פתח הואדי. מכאן מתחיל המסלול לרדת בתלילות עד שהשביל מתחבר לערוץ הואדי הנקרא "ואדי אל קיס". בתקופת הסתיו מתמלא הנחל בפריחה צהובה של חלמוניות.

לאחר הליכה קצרה בערוץ, מטפס השביל לגדה הדרומית (שמאלית בירידה) של הואדי. לאחר מס' דקות נבחין שהנחל מתחתינו נעשה עמוק יותר. מיד אחר כך נגיע לירידה של 12 מ' בסדק צר, יש לסייע אחד לשני בירידה. לאחר 5 דקות נוספות נגיע לתצפית מצוקית ויפה אל החיבור בין וואדי אל קיס וואדי עוג'ה. מהתצפית השביל פונה שמאלה לאורך שביל צר על שפת המצוק ולאחר 150 מ' מתחיל לרדת בתלילות אל מפגש הערוצים. הירידה מסתיימת בהליכה על שלוחת סכין כשמצד ימין שלנו זורם ואדי אל קיס ומשמאלינו וואדי עוג'ה. בחיבור בין שני הנחלים ישנו גם חיבור בין השביל השחור בו הגענו, לבין השביל האדום המגיע מוואדי עוג'ה ובקעת עין סמיה.

מקור השם עוג'ה הוא מהמילה "עוגה" בעברית, כלומר סיבוב. וזאת כיוון שלנחל פיתולים רבים. נחל נוסף הנקרא בערבית עוג'ה מאותה סיבה הינו נחל הירקון. שני הנחלים מתחילים מרכס בעל חצור ע"י עופרה ועל כן נקראים "העוג'ה המזרחית" "והעוג'ה המערבית". במלחמת העולם השניה, לאחר שכבש הגנרל אלנבי עם חיל המשלוח המצרי את דרום הארץ וירושלים, הצליחו החילות הטורקיים להתבצר על "קו שתי העוג'ות" ולבלום את כוחותיו של אלנבי. רק לאחר 9 חודשים, הניע צבאו של אלנבי את הטורקים בחזית המערבית וכוחותיו הגיעו עד דמשק, דבר שהכניע את הכוחות הטורקיים סופית. הנחל קיבל גם שם עברי, והוא נקרא נחל ייט"ב ע"ש היאחזות הנחל הסמוכה הנושאת את השם ייט"ב- יד יצחק טבנקין.

מהפיצול אנו נפנה ימינה במורד העוג'ה ונמשיך כעת עם הסימון האדום על גדתו הצפונית של הנחל. לאחר 30 דקות נגיע אל עין עוג'ה. ספיקת המים במעיין ירדה בשנים האחרונות בעקבות ירידה בכמות הגשמים באיזור ובעקבות שאיבה מוגברת של תושבי יריחו. בתקופות הגשומות ניתן לראות זרימה בנחל. מעין עוג'ה נמשיך ללכת 10 דקות נוספות עד שנגיע לרחבת אספלט בסוף המסלול.