ואדי אל מליח

משך המסלול: 2-3 שעות

אורך המסלול: 3.5 ק"מ.

משך הטיול: 2-3 שעות

מים: יש להצטייד ב- 4 ליטר מים לאדם.

בטחון ועזרה רפואית:מוקד בקעת הירדן 02-9940218, מחנה צבאי "תבץ" הסמוך.

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב.

מפות:  1:50,000 מפת טיולים וסימון שבילים- בקעת הירדן ומזרח השומרון (5-6), הוצאת החברה להגנת הטבע.

חלקו של המסלול עובר בשטח שמורת טבע "נחל בזק עילי". אין לרדת מהשבילים המסומנים ואין לפגוע בחי ובצומח.

המסלול עובר בשטח אש צה"לי ומחייב אישור ותיאום דרך "חדר מצב" או "מוקד טבע"

לא מומלץ להשאיר במקום רכבים ללא השגחה! במידה והינכם עם רכב אחד- מומלץ להשאירו בשער הבסיס וללכת 3 ק"מ נוספים לאורך הכביש עד תחילת המסלול

פרטים נוספים ניתן לקבל בבית ספר שדה עפרה: 02-9975516

מומלץ לטייל בליווי נשק!

תחילת מסלול:

מירושלים ומדרום– מגיעים לצומת בית הערבה בה נפגשים כביש מס 1 היורד מירושלים לים המלח, וכביש 90 המגיע מאילת ועין גדי. בצומת נוסעים צפונה על כביש 90 לכיוון צומת פצאל. בצומת ממשיכים ישר כ- 40 ק"מ עד לצומת מחולה. בצומת מחולה פונים שמאלה לכביש 578 ולאחר 6 ק"מ פונים ימינה לכיוון שכם וטובס (כביש 5799). לאחר 2.5 ק"מ חולפים על פני בסיס "תבץ" מימין, ומעיינות "חמאם אל מליח" עם מבנים עתיקים וריכוז התישבות בדואית משמאל. לאחר 3 ק"מ נוספים נגיע לשביל כורכר לבן משמאל, ע"י לבנת בטון עומדת ובה נבחין בסימון השבילים השחור. למעוניינים- 300 מ' לפני כן מצד ימין יש סימון שבילים ירוק העולה למצודת "בורג' אל מליח" ומשם לראס רמאלי. ניתן לשלב במסלול הנוכחי גם עליה לבורג' אל מליח (ראה מסלול "בורג' אל מליח- ראס רמאלי").

מדרך אלון– נוסעים על דרך אלון (כביש 505/458) עד שמגיעים למחסום גיתית. במחסום גיתית פונים שמאלה לכיוון הישובים גיתית מכורה ובקעות (כביש 508 המכונה בפי תושבי בקעת הירדן ככביש "גב ההר"). נוסעים עד לצומת חמרה והחיבור עם כביש 57, פונים שמאלה לכביש 57 ולאחר 3 ק"מ במחסום בקעות פונים ימינה לכביש 578. נוסעים עוד כ- 17 ק"מ, חולפים על פני הפניה למשכיות לאחר 600 מ' מגיעים לפניה שמאלה לטובס (כביש 5799). משם הדרך כמו לבאים מהדרום.

מצפון– נוסעים על כביש 90 דרומה עד צומת מחולה ומשם הדרך כמו לבאים מהדרום.

הגעה לסוף המסלול-

יש לחזור 3 ק"מ חזרה אל הפניה אל בסיס "תבץ". 100 מ' לפני הצומת יש פניה לכביש אספלט ישן מאוד. שם ניתן לראות את סופו של הסימון ולחנות בשולי הכביש.

תיאור המסלול

תיאור המסלול מאוד פשוט. בשלב הראשון הדרך מסומנת על שביל ג'יפים בסימון שבילים שחור. בדרך עוברים על יד רכב צבאי חלוד המשמש כיום מטרת אימונים, דבר המזכיר לנו כי אנו נמצאים בשטח אימונים של הצבא ועל כן יש לדאוג שברשותינו האישורים הנדרשים לטיול בשטח אש! מעבר לכך יש לשים לב ולתדרך את הקבוצה לא לגעת בשום חפץ הנראה חשוד.

אזור צפון מזרח השומרון בנוי משורה של רכסים ועמקים אשר כיוונם הכללי הוא דרום מזרח- צפון מערב. רשת העמקים אפשרה נתיבים נוחים העולים מכיוון השבר הסורי אפריקאי לכיוון מרכז השומרון. גם "ואדי מלחה" הוא אחד מהם. בתחילת הדרך נוכל להבחין מצפון אלינו המצודה צלבנית גדולה ששמרה על הדרך שעברה בתוואי הכביש של ימינו. מצודה זו נקראת "בורג' אל מליח".

לאחר שנצעד 1.5 ק"מ, נחצה את הואדי לגדה הדרומית, אך לאחר 100 מ' נחצה חזרה לגדה הצפונית ונרד משביל הג'יפים לשביל הולכי רגל כחול וניכנס לקניון מצוקי בו התחתר הנחל.

הליכה של 2 ק"מ תוציא אותנו חזרה אל הכביש מול מחנה "תבץ", לא לפני שנעבור מחשופים של אבן חול מתצורה קדומה בשם "תיאסיר" (התצורה נקראת על שם הכפר תיאסיר במעלה הדרך לכיוון טובס). וכן מערכת מבנים וסכרים הקשורים למעיינות החמים שנבעו כאן עד שנת 2007. גם המעיינות הקרים יבשו למעט נביעה אחת בתואי הנחל בסמוך למבנה הדו קומתי העתיק.

מבנה זה שימש למכולת והשכרת חדרים להולכים בדרך בתקופות התורכית עד הירדנית וכיום גרים בו בדואים על אף שהמקום שייך לכנסיה הלטינית.