ואדי ג'רוזליה לסרטבה

תיאור הפעילות

משך המסלול: 5 שעות

את ראשה של 'קרן סרטבה' מעטרים סיפורים ושרידים מרהיבים, החושפים מעט מקצה על המבצר אשר במדבר.

אורך המסלול: 6 ק"מ.

משך הטיול: 5 שעות

מים: יש להצטייד ב-4 ליטר לאדם.

ביטחון ועזרה רפואית:מוקד בקעת הירדן: 02-9940218.

מפות: מפת טיולים וסימון שבילים מספר 6-5: בקעת הירדן ומזרח השומרון, בהוצאת החברה להגנת הטבע.

שבילים: 5423, 5424.

המסלול מיועד למיטיבי לכת!

יש צורך בשני רכבים.

תחילת המסלול:

נוסעים על כביש 90 (כביש הבקעה) עד לצומת משואה. בצומת פונים מערבה, לכיוון מושב משואה ומחנה אריה (מפקדת חטיבת הבקעה). חולפים על פני הכניסה למושב משואה. כ-650 מ' אחרי קצה המושב יש פנייה שמאלה לשביל עפר בסימון שחור – כאן מתחיל המסלול. את הרכב אפשר להשאיר בשער המושב.

הגעה לסוף המסלול:

חוזרים לכביש 90 ופונים ימינה (דרומה). לאחר 800 מ' פונים לכביש סלול אך משובש (כ-200 מ' לפני הפנייה למתחם המועצה האזורית בקעת הירדן) הכביש המעפיל לסרטבה מפותל ותלול,  עביר לכלי רכב פרטיים ובדרך כלל גם לאוטובוסים. (לאחר ימי גשמים יתכן סחף על הכביש שאינו מאפשר מעבר לאוטובוסים, מומלץ להתעדכן במשרדי בית ספר שדה עפרה). עולים בפיתולים כ-3 ק"מ, עד הבסיס הצבאי, עד שמגיעים לאנדרטה שכתוב עליה 'מעלה הנערים' ולסימון ירוק – כאן נסיים את המסלול. מומלץ להמשיך ולעלות עוד 300 מ', ולחנות בחניון המוסדר למרגלות מוצב גדרון.

תיאור המסלול:

המסלול מתחיל בשביל עפר על מניפת הסחף של ואדי ג'רוזליה, שאפילו בעלי 4×4 יתקשו לעבור בו. השביל, המסומן בשחור, מתקרב אל רכס ראס קונייטרה, שעליו מזדקרת פסגת הסרטבה. השביל עובר בגדה הצפונית של הנחל, בשביל רכב ברור יותר, עד שיורד חזרה להליכה מאתגרת בין חלוקי הנחל. לאחר 3 ק"מ ייראו על הגדה הצפונית הצמחייה הירוקה ועץ דקל, המסמנים את עין ג'רוזליה. מהמעיין חוצים את הנחל לגדה הדרומית, ומשם מתחיל טיפוס תלול לאורך כ 500 מטר. לאחר שמדלגים את השלוחה מדרום מטפס השביל על מדרון מתון לאורך כ-2 ק"מ, ולבסוף מתחבר אל אוכף בקו הרכס והופך לסימון שבילים אדום בדרך 4×4. בנקודה זו נמצא 'מפעל הסיפון' שבנה הורדוס, כדי לשמור על גובה המים באמת המים שהובילה מים מראס קונייטרה לאלכסנדריון. הליכה של קילומטר אחד מזרחה בשביל האדום מובילה אותנו למרגלות קרן הסרטבה. מנקודה זו מטפסים טיפוס קצר אך תלול בסימון ירוק ואחריו סימון שחור, והנה אנחנו בפסגה!

לאחר התצפית מהפסגה יורדים עם הסימון השחור מזרחה בירידה תלולה ומחליקה, עד שמגיעים ל'ארמון הלבבות השבורים'. בארמון יש אבנים גדולות (50×50 ס"מ) בצורת לב. כאשר הלבבות היו מונחים אחד על השני כשהקודקוד לכיוון פינת החדר, הם היו נראים כמו שני עמודים צמודים. משם יורדים עד לפיצול עם סימון שבילים ירוק. אפשר לפנות שמאלה ולקפוץ לביקור בבורות המים הגדולים והמרשימים שבנה הורדוס כדי לאגור את מי השיטפונות המגיעים מהאמה שראינו, אך המגמה היא להמשיך ולרדת עם הסימון הירוק עד לכביש הסלול.

"מבצר נהדר בראש ההר"

המלך החשמונאי, אלכסנדר ינאי, היה הראשון שבנה על קרן הסרטבה. הוא בנה שם "מבצר נהדר בראש ההר", כדברי ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, כדי להגן על הגבול המזרחי של ממלכת בית חשמונאי. אלכסנדר ינאי הוריש את המבצר לשלומציון אשתו, אשר החביאה שם את אוצרותיה. יוסף בן מתתיהו מספר בספרו, 'מלחמות היהודים', כיצד נכנע אריסטובלוס לפומפיוס, הנציב הרומאי, כאשר החל לכבוש את הארץ. גביניוס, נציב סוריה, החריב את המבצר.

לאחר 20 שנה כבש הורדוס את כס המלכות, ושלח את אחיו פירורא לשקם את הריסות המבצר. בראש המבצר כלא הורדוס את מרים אשתו ואת אִמה כאשר יצא לרומא לבקש את מלכותו מהקיסר החדש אוגוסטוס, ושם גם קבר את שני בניו שרצח.

קידוש החודש

סרטבה נזכרת במשנה, במסכת ראש השנה, כאחת התחנות שבהן הודלקו המשואות כדי להודיע לכל הגולה על קידוש החודש: "מאין היו משיאים משואות? מהר המשחה לסרטבה, ומסרטבה לגרופינא, ומגרופינא לחוורן, ומחוורן לבית בילתין, ומבית בלתין לא זזו משם אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד, עד שרואה כל הגולה לפניו כמדורת אש" (ב', ד').

בסרטבה היו מקבלים את ההודעה על קידוש החודש בעזרת משואות שהושאו בהר המשחה בירושלים, ומשם העבירו את המסר הלאה לגולה.

לעומת הסיפור המאחד הזה, הסרטבה ידעה גם מלחמת אחים קשה בין יוחנן הורקנוס השני ואריסטובלוס השני. כדי לנצח במלחמה זו גייס יוחנן הורקנוס השני את הנציב פומפיוס. כך קרה שהרומאים נכנסו לארץ בדרך המלך ובהזמנה של שליט חשמונאי. פומפיוס לא הסתפק במבצר אלכסנדריון, והמשיך עם צבאו לירושלים. השליטה הרומאית הובילה לאחר כ-100 שנה לחורבן בית המקדש השני.

שני הסיפורים מלמדים אותנו על כוחה של האחדות, כמו בקידוש החודש, ועל עוצמתו של הפילוג, שהביא למלחמת אחים ולחורבן.