מוואדי פיראן לנחל תלכיד

תיאור הפעילות

משך המסלול: 4-5 שעות

מיקום: צפון בקעת הירדן.

מפה: 1:50,000 – בקעת הירדן ומזרח שומרון (5-6).
קושי מסלול: מסלול אתגרי, למיטיבי לכת!
משך מסלול: 4-5 שעות.

תיאומים: קב"ט מועצה אזורית בקעת הירדן.
הערה מיוחדת: המסלול עובר בתוך שמורות טבע, אסור לרדת מהשבילים המסומנים, אין קיצורי דרך!
עונות מועדפות: סתיו, חורף, אביב. ואדי פיראן ונחל תלכיד סמוכים זה לזה וצמודים לכביש 90. לבאים מצפון – עוברים את היישובים מחולה ושדמות מחולה אל מפגש ברוש, וממשיכים דרומה כארבעה ק"מ (ציון דרך – 350). בצדו המערבי של הכביש כניסה לחניון (חניון תלכיד – יש שילוט). מחנים את הרכב, מצטיידים כיאות וקדימה לדרך. בדרך עפר הצמודה לכביש 90 הולכים דרומה לכיוון פתחו של ואדי פיראן (כ- 500 מ'), ועולים במעלה הוואדי מערבה. בתחילתו מסומן המסלול באדום והמשכו ירוק. במעלה הוואדי, כאשר הדרך מתאזנת (מישורית), פונים לצפון-מערב (אזור עם סימון "דליל" ביותר). במהלך הדרך אנו מבחינים בסימון שחור ועמו אנו צועדים לחלקו העליון של נחל תלכיד (סימון מפה – 5216). בנחל תלכיד אנו יורדים בזהירות במרכזו של הנחל לכיוון מזרח. הולכים בשבילים המסומנים ולא מחפשים דרכים חלופיות. חובה לציין כי בנחל מצויים גבי מים (מלא עד רדוד במשך רוב ימות השנה). עוברים דרכו ונרטבים מעט (לא נורא, הדרך משם לרכבים קצרה).

עברנו את שני הוואדיות הקצרים במסלולם ומקסימים במראם, ומה יש לראות בהם? ואדיות פיראן ותלכיד הם במרבית נתיבם קניונים ובהם מגוון רב של צמחייה המרהיבה בעצמתה וביופיה.

ואדי פיראן ונחל תלכיד הם הנחלים המתחתרים ברכס אום זוקא הנמצא בשוליו המזרחיים של קמר פארעה. חדירת ואדיות אלה לתוך השכבות הקשות יוצרת נוף קניוני קצר ומרשים. פיראן, מהמילה "פורון" – תנור, וזאת בשל החום הרב הנפלט ממנו. שלושה אזורי תפוצת צומח נפגשים בוואדיות אלו: צומח ספר (ים תיכוני) המתאפיין בעירית גדולה, כתלה חריפה ובלוטה גלונית, צומח סהרו-ערבי בתפוצה מרבית של רותם מדבר וצומח סודני המתאפיין בזקום מצרי, חלביב רותמי ואוג קוצני. מומלץ ביותר לטייל בנחלים אלו בחודשים: דצמבר – אז יש פריחה מרשימה של נרקיסים ורקפות; פברואר – כשהצבעונים בהדרם; מרס – זמן פריחת תורמוס ההרים הכחול, אירוס הגלבוע ואירוס שחום.

בשפע פריחה שכזה לא נפקד מקומם של בעלי חיים: שפני סלע, יוני סלע, וקינונים של בזים (לצפות ולא להתקרב!).

הזכרנו קודם לכן כי במעלה ואדי פיראן עובר שביל המסומן בשחור ומקשר אותנו לנחל תלכיד. משביל זה יוצא שביל הפונה מזרחה וסימונו ירוק, ומוביל אותנו אל אוכף. שם נעלה, נשב ונצפה מזרחה אל אזור הירדן. הרי גלעד למולנו ולמרגלותיהם זורם הירדן, הפרוס לפנינו ככף היד (נקודת תצפית נהדרת לזרימתו של הירדן). מכאן רואים אנו את מבנה בקעת הירדן: גאון הירדן (ז'ור), הבתרונית (קטרה), כיכר הירדן (ע'ור) ומורדות ההרים הסוגרים על הבקעה. בעברו המזרחי של הירדן נראה את פתחו של נחל יבוק (מלחמת יעקב במלאך האלוהים), עג'לון (סיפור אהוד בן גרא ומלך עגלון) וואדי יביס (יבש גלעד וסיפורי שאול המלך).

נחזור בשביל הירוק חזרה לנתיב השחור, ומשם צפונה ומזרחה לנחל תלכיד (סימון כחול). את נחל תלכיד יורדים בזהירות מזרחה במשעול מפליו, עד לנקודה שבה השביל עולה לכיוון הגדה הדרומית של הנחל (בנקודה זו עוקף השביל את מפלו הגדול של הנחל ויורד אל כביש הבקעה). להזכירכם, יש להתנהל בזהירות – בשבילים מטיילים ולא מסתכנים.

מיותר לציין כי בערוצו של נחל תלכיד נחשפים גושי סלע אדירים הבולטים בצבעם השחור. אלו הם סלעי בזלת מהקדומים ביותר המצויים בארץ ישראל (135 מיליון שנה), לפני שסלעי המשקע של הרי יהודה ושומרון שקעו.

אנחנו יוצאים בגדה הדרומית של הנחל (כפי שצוין), בשביל המוליך אותנו למגרש החניה ולרכבים. סעו בזהירות!