קרן סרטבה

משך המסלול: 2 שעות

אורך המסלול: 2.5 ק"מ, מעגלי

משך הטיול: שעתיים

מים: יש להצטייד ב- 3 ליטר מים לאדם.

בטחון ועזרה רפואית:מוקד בקעת הירדן 02-9940218

מפות:  1:50,000 מפת טיולים וסימון שבילים- בקעת הירדן ומזרח השומרון (5-6), הוצאת החברה להגנת הטבע.

פרטים נוספים ניתן לקבל בבית ספר שדה עפרה: 02-9975516

המסלול מיועד למטיבי לכת בלבד

מומלץ לטייל בליווי נשק!

תחילת מסלול:

מירושלים ומדרום– מגיעים לצומת בית הערבה בה נפגשים כביש מס' 1 היורד מירושלים לים המלח, וכביש 90 המגיע מאילת ועין גדי. בצומת נוסעים צפונה על כביש 90 לכיוון צומת פצאל. בצומת ממשיכים ישר עוד 6.5 ק"מ, חולפים על פני מפגש הבקעה והישוב יפית ומגיעים לפניה למועצה אזורית בקעת הירדן. 100 מ' אחרי הפניה למועצה יש שלט שמאלה לסרטבה. הכביש המעפיל לסרטבה מפותל ותלול אך עביר לכל רכב ואף לאוטובוסים. עולים 3 ק"מ כמעט עד הבסיס הצבאי, עד שמימין יש סימון שבילים ירוק ואנדרטה שכתוב עליה "מעלה הנערים". כאן תחילת המסלול.

מהמרכז– נוסעים על כביש 5 (חוצה שומרון) לכיוון אריאל. בכיכר של אריאל ממשיכים ישר לכיוון צומת תפוח. בכיכר של צומת תפוח ממשיכים גם כן ישר לכיוון בקעת הירדן. חולפים על פני הישוב מגדלים ומגיעים לצומת T. בצומת פונים שמאלה לכיוון בקעת הירדן וממשיכים לרדת עד שמגיעים למחסום צה"לי בצומת T. בצומת פונים ימינה (כביש 505) ויורדים לבקעת הירדן. חולפים על פני הישובים מעלה אפרים ופצאל עד שמתחברים לכביש 90 בצומת פצאל. בצומת פונים שמאלה ומתחברים לכביש 90 צפונה. מכאן הנסיעה כמו לבאים מירושלים ומדרום.

מצפון– נוסעים על כביש 90 דרומה. עוברים את הישובים מחולה, שדמות מחולה, ארגמן ומשואה. 500 מ' אחרי הפניה לישוב משואה יש פניה ימינה לסרטבה לכביש משובש (100 מ' לפני הפניה למועצה אזורית בקעת הירדן). מכאן יש לנסוע כמו הבאים מדרום.

תיאור המסלול

מבט מלמטה לכיוון קרן הסרטבה טיפה מבהיל יש להודות אך הדרך לשם שווה כל צעד בעליה. מתחילים לעלות בשביל הולכי רגל בסימון הירוק (לא בשביל 4X4). במשך כל העליה עד לראש הפסגה יש להיזהר מלהחליק למידרון. לאחר 25 דקות מגיעים לפיצול שבילים בין השביל הירוק המקיף את ראש ההר מצפון, ובין השביל השחור העולה בתלילות ישירות לפסגה. אנו נעדיף להמשיך ולטפס בסימון הירוק ובירידה נרד דרך הסימון השחור. לאחר 2 דקות נגיע אל בורות המים שבנה הורדוס כדי שיאגרו את מי השטפונות הבאים הנה באמה מהרכס המערבי אלינו, "ראס- קונטרה". מבורות המים נמשיך לטפס עוד רבע שעה, עד שניפגש בפיצול נוסף של השביל המסומן בירוק עם השביל המסומן בשחור. הפעם נבחר בשביל המסומן בשחור ונמשיך איתו 3 דקות עד שנגיע לפסגת הסרטבה.

אלכסנדר ינאי היה הראשון לבנות על קרן הסרטבה, הוא בנה שם "מבצר נהדר בראש ההר" כדברי יוסף בן מתתיהו, כדי להגן על הגבול המזרחי של ממלכת חשמונאי. אלכסנדר ינאי הוריש את המבצר לשלומציון אשתו אשר החביאה שם את אוצרותיה. יוסף בן מתתיהו ממשיך ומספר בספרו מלחמות היהודים כיצד נכנע אריסטובלוס לפומפיוס  הנציב הרומאי כאשר החל לכבוש את הארץ. גביניוס, נציב סוריה, החריב את המבצר.

לאחר 20 שנה כבש הורדוס את כס המלכות ושלח את אחיו פירורא לשקם את הריסותיו של המבצר. בראש המבצר כלא הורדוס את מרים אשתו ואמה כאשר יצא לרומא לבקש את מלכותו מהקיסר החדש אוגוסטוס. כאן גם קבר את שני בניו שרצח.

סרטבה נזכרת לנו גם במסכת ראש השנה כתחנה בדרך להודיע לכל הגולה על קידוש החודש:

"מאין היו משיאים משואות? מהר המשחה לסרטבה, ומסרטבה לגרופינא, ומגרופינה לחוורן, ומחוורן לבית בילתין, ומבית בלתין לא זזו משם אלא מוליך ומביא ומעלה ומוריד עד שרואה כל הגולה לפניו כמדורת אש" (ר"ה, פרק ב', ג').

בסרטבה היו מקבלים את מסר קידוש החודש ע"י משואות שהושאו בהר המשחה בירושלים ומשם העביר את המסר הלאה לכיוון הגולה. אך אפילו בעל עיניים טובות לא יצליח לראות את הר המשחה מכאן! נראה שהיו תחנות ממסר בהרים גבוהים בדרך. יתכן ובין סרטבה להר המשחה קישרה תחנת ממסר בקובת א'נג'מה ע"י כוכב השחר. קידוש החודש ע"י משואות הופסק לאחר שהכותים (השומרונים) היו מטעים ומדליקים משואות על פי חישוביהם. ניתן לראות מראש הסרטבה את מצפה שלושת הימים המרוחק חצי יום הליכה מהר גריזים, מושבם של השומרונים, ולהבין כמה קל היה לכותים לקלקל את קידוש החודש.

כדי לחזור לרכבים לא נבחר באותה הדרך שבאנו אלא נרד עם המשך הסימון השחור לכיוון מזרח עד שניפגש בחזרה עם הפיצול שבילים הראשון שראינו בעליה. בדרך נעבור ב"ארמון הלבבות השבורים". בארמון ישנם אבנים גדולות (50X50 ס"מ) בצורת לב. כאשר היו הלבבות מונחים אחד על השני עם קודקוד הלב לכיוון פינת החדר היה זה נראה כמו שני עמודים צמודים הבנויים בפינת החדר.

מהפיצול נרד באותה הדרך שבה עלינו בחזרה לרכבים. היה שווה!