שביל המפקדים הנוף והפריחה המדברית

תיאור הפעילות

שביל המפקדים נפרץ וסומן בשנת 2015 על ידי בית ספר שדה עפרה של החברה להגנת הטבע כחלק מפרוייקט מחקר והנצחה של תקופת המרדפים בבקעת הירדן. את פריצת השביל עשו סטודנטים מכפר הסטודנטים מעלה אפרים ומדריכי החברה להגנת הטבע, ולאורך הנחל הותקנו שלטים המספרים את סיפורה של ארץ המרדפים

את בקעת הירדן אנחנו מכירים בעיקר כאחת הדרכים לצפון או בשביל הצפוניים הדרך לאילת, אבל האם אי פעם עצרנו להסתכל בצד הדרך?  ואולי אפילו לטייל באחד האזורים היפים והלא מוערכים בארצנו, בעונה המתאימה נסיעה על כביש 90 יכולה להיות חוויה מיוחדת במינה, אני רוצה להפנות אתכם למסלול טיול ממש על הדרך ולא מוכר.

את המסלול אנחנו מתחילים באזור התעשיה של מעלה אפרים, ניתן להחנות את הרכב ליד השער הצהוב בכניסה.  לאחר שנחצה את הכביש הראשי אנחנו ניתקל בסימון אדום  שפונה מזרחה בעמק ירוק ומיוחד ומלא בפריחה בצבעים מרשימים של אדום, צהוב ולבן (בעונה), אנו נטפס לגבעה בטיפוס לא ארוך אבל קצת תלול, שם נגיע לתצפית מרשימה על אזור בקעת פצאל, על נהר הירדן ועל הרי מואב ועמון שנמצאים מעבר לו, האזור החקלאי שאנו רואים נקרא כיכר הירדן או בערבית ע'ור, אזור של אדמות סחף מעולות לחקלאות שנסחפו מההר על ידי הנחלים, ממערב לו אנו נראה גבעות לבנות שהם עדות לימת הלשון שהתקיימה כאן עד ללפני 15 אלף שנים! הכנרת וים המלח הם השרידים שלה, אנו נראה מהתצפית גם את נהר הירדן שזורם לאורך הבקע והוא זורם בין הגבעות הלבנות ונוכל לשים לב כמאמר השיר המפורסם שהירדן הוא כמו ראי ואנו נראה את אותם צורות נוף בצד הירדני. 

מהתצפית נלך על צלע ההר בירידה דרומה עד שנפגוש עץ שיזף בודד  שזהו הצל היחיד עד לנקודה זו.

ליד העץ הסימון ימשיך מזרחה ולאחר 100 מטרים ניפגש עם כביש  אנו נחצה אותו ונגיע לעוד חניה שגם שם ניתן להתחיל את המסלול (לעצלנים מבינינו)

מכאן אנו נכנסים לחלק המצוקי של הנחל ולאורכו של הנחל יהיו שלטי הסבר על תקופה נשכחת בתולדות מדינת ישראל, שקשורה קשר עמוק עם הנחל הזה.
בשנת 1967 לאחר מלחמת ששת הימים מדינת ישראל מצאה את עצמה עם גבול ארוך מאוד וחדש עם מדינת ירדן העויינת, והחלה "מלחמת ההתשה" מלחמה שנשכחה מלב. כולנו מכירים את המלחמה בתעלת סואץ ואת ההפגזות שחוו הלוחמים, אבל גם בגבול הירדני החדש הייתה מלחמה מתישה לא פחות, בגזרה זו היה על צה"ל להתמודד עם אתגרים של חדירות מחבלים לשטח ישראל ועם ירי ארטילרי של ארגון המחבלים אש"ף בשיתוף הצבא הירדני.

המחבלים הסתננו בלילה דרך הירדן וניסו לטפס להרי השומרון כדי להסתוות בכפרים, להמריד את האוכלוסיה ולהוציא פיגועים בשטח ישראל.

בצה"ל פיתחו תורת לחימה שנקראת מרדף! ברגע שזיהו חדירה כוח הוקפץ במסוק לחסום את התקדמות המחבלים ממערב וכוח נוסף סגר עליהם ברגל מכיוון מזרח, וגם בנחל הזה קרה מרדף דרמטי בו נהרגו 8 מחבלים וכן שני קצינים בצה"ל אל"מ אריק רגב ורס"ן גד מנלה.

מכאן אנו נלך אך ורק בנחל עם הסימון לאחר הליכה של כשני קילומטר בנחל אנו נצא מהחלק המצוקי של הנחל ונגיע לכיכר הירדן  ונעבור ליד מאהל בדואי, הסימון יקח אותנו לערימת האבנים ששם נפלו אל"מ אריק רגב  ורס"ן גד מנלה. אנו נמשיך עם הסימון מזרחה במישור עד שנגיע למעביר מים מתחת לכביש ולאחר שנעבור במעביר מים נלך 500 מטר לאורך הכביש ונגיע לחניה של סיום המסלול ליד המושב פצאל ששמו נגזר מהכפר הערבי אל פאסאיל שנמצא כמה קילומטרים מדרומו של המושב הכפר אל פסאיל יושב על שרידי יישוב מהתקופה ההרודיאנית ואולי הפרוייקט הגדול האחרון של הורדוס המלך לזכרו של אחיו פצאל שנהרג במלחמה.