התנ”ך בבקעה

אירועים תנכיים רבים שזורים בתולדות עבר הירדן ויישובי עמק סוכות אשר במרכז הבקעה, הארוע הידוע מכל הוא הפיכת שנים עשר השבטים לעם ובעצם הולדתו של עם ישראל עם חציית הירדן בגלגל תחת פיקודו של יהושע בן נון.

“והעם עלו מן הירדן… ויחנו בגלגל בקצה מזרח יריחו” [יהושע ד 15].

ארוע חשוב לא פחות אשר נתן לירדן סגולות טוהרה ומרפא (שהמשיכו גם בנצרות) הוא הסיפור עם אלישע אשר מרפא במימי הירדן את נעמן מצרעתו וַיִּשְׁלַח אֵלָיו אֱלִישָׁע, מַלְאָךְ לֵאמֹר: הָלוֹךְ, וְרָחַצְתָּ שֶׁבַע-פְּעָמִים בַּיַּרְדֵּן, וְיָשֹׁב בְּשָׂרְךָ לְךָ, וּטְהָר. (מלכים ב ה 10 ), וַיֵּרֶד, וַיִּטְבֹּל בַּיַּרְדֵּן שֶׁבַע פְּעָמִים, כִּדְבַר, אִישׁ הָאֱלֹהִים; וַיָּשָׁב בְּשָׂרוֹ, כִּבְשַׂר נַעַר קָטֹן–וַיִּטְהָר.(מלכים ב ה 14).

מורו של אלישע אליהו הנביא נאלץ להסתתר והוא עשה זאת בנחל כרית שעל הירדן ועורבים דאגו לכלכלתו ב וַיְהִי דְבַר-יְהוָה, אֵלָיו לֵאמֹר. ג לֵךְ מִזֶּה, וּפָנִיתָ לְּךָ קֵדְמָה; וְנִסְתַּרְתָּ בְּנַחַל כְּרִית, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הַיַּרְדֵּן. ד וְהָיָה, מֵהַנַּחַל תִּשְׁתֶּה; וְאֶת-הָעֹרְבִים צִוִּיתִי, לְכַלְכֶּלְךָ שָׁם. ה וַיֵּלֶךְ וַיַּעַשׂ, כִּדְבַר יְהוָה; וַיֵּלֶךְ, וַיֵּשֶׁב בְּנַחַל כְּרִית, אֲשֶׁר, עַל-פְּנֵי הַיַּרְדֵּן.(מלכים א יז 2-5).

נחל כרית מזוהה כיום עם נחל פרת (וואדי קלט).

שלמה המלך בזמן בניית בית המקדש יוצק את הנחושת בבקעת הירדן וְאֶת-הַסִּירוֹת וְאֶת-הַיָּעִים וְאֶת-הַמִּזְרָקוֹת, וְאֵת כָּל-הַכֵּלִים האהל (הָאֵלֶּה), אֲשֶׁר עָשָׂה חִירָם לַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה, בֵּית יְהוָה–נְחֹשֶׁת, מְמֹרָט. מו בְּכִכַּר הַיַּרְדֵּן יְצָקָם הַמֶּלֶךְ, בְּמַעֲבֵה הָאֲדָמָה, בֵּין סֻכּוֹת, וּבֵין צָרְתָן.(מלכים א ז 45 -46).

אנו מוצאים גם את מלחמת גדעון עם הישוביים פנואל וסוכות וכמו כן את עיר הנביאים אבל מחולה (אשר ממנה הגיע אלישע) ואת עיר המקלט יקמעם ; וְכָל-בֵּית שְׁאָן אֲשֶׁר אֵצֶל צָרְתַנָה מִתַּחַת לְיִזְרְעֶאל, מִבֵּית שְׁאָן עַד אָבֵל מְחוֹלָה, עַד, מֵעֵבֶר לְיָקְמְעָם. (מלכים א ד 12) וכמובן פנואל ותרצה אשר שימשו ערי בירה למלכי ישראל.

ניתן לטייל בבקעת הירדן וללכת בעקבות גיבורי וסיפורי התנ”ך לעלות לגלגל ולראות את המקום אשר בו חצו בני ישראל את הירדן ולדמיין את המים העומדים והלווים אשר אוחזים בארון הקודש, בעזרת מדריך טוב תוכלו לראות את היער אשר בו נתפס ראשו של אבשלום בין ענפי העץ.

לסיכום בקעת הירדן והתנ”ך שזורים זה בזה בהרבה סיפורים אשר את רובם תוכלו לחוות בטיולכם בחבל ארץ מדהים זה.